Rehabilitační odborný léčebný ústav poskytující navazující následnou léčebnou péči lůžkovou a zčásti i ambulantní.

rehabilitace, léčba, léčebna, procedury

Etický kodex zaměstnance

Etický kodex zaměstnanců Hamzovy léčebny

 

Hamzova odborná léčebna pro děti a dospělé (dále jen HL) se sídlem Košumberk 80, 538 54 Luže je zřízena Zřizovací listinou č. j. MZDR 2942/2007 ze dne 10. 5. 2007. HL se stala tímto rozhodnutím státní příspěvkovou organizací v přímé řídící působnosti Ministerstva zdravotnictví ČR a je samostatným právním subjektem. HL poskytuje následnou lůžkovou zdravotní péči v oboru léčebné rehabilitace a ošetřovatelské péče pro děti, dorost a dospělé, včetně seniorů, u dětí i s doprovodem. Dále zajišťuje služby v oboru ortopedické protetiky. V potřebném rozsahu zajišťuje proto též činnost provozní, ekonomickou, technickou, investiční, administrativní a další jiné činnosti, které jsou nedílnou součástí zřizovací listiny. HL spravuje a hospodaří se státními prostředky. Z těchto důvodů je nutné, aby zaměstnanci dodržovali doporučení tohoto kodexu, který vychází z Kodexu etiky zaměstnanců ve veřejné správě, schválený usnesením vlády ČR č. 270 dne 21. 3. 2001.

 

Preambule

Základními hodnotami, které má každý zaměstnanec HL ctít a vytvářet tak základ pro vybudování a udržení důvěry veřejnosti, jsou zákonnost při rozhodování a rovný přístup ke všem fyzickým i právnickým osobám. Zaměstnanec HL má zájem na efektivním výkonu správy a poskytovaných služeb, proto si dalším vzděláváním prohlubuje svoji odbornost.

Účelem Kodexu je podporovat žádoucí standardy chování zaměstnanců HL a informovat veřejnost o chování, jež je oprávněna od zaměstnanců HL očekávat.

 

Článek 1

Základní ustanovení

Kodex je doporučením pro všechny zaměstnance HL (dále jen „zaměstnanece").

Zaměstnanec vykonává svou práci ve shodě s Ústavou České republiky, zákony a dalšími právními předpisy a zároveň činí vše nezbytné pro to, aby jednal v souladu s ustanoveními Kodexu.

 

Článek 2

Obecné zásady

  • Výkon zaměstnání v HL je službou veřejnosti, zaměstnanec ji vykonává na vysoké odborné úrovni, kterou si studiem průběžně prohlubuje, s nejvyšší mírou slušnosti, porozumění a ochoty a bez jakýchkoli předsudků.
  • Zaměstnanec jedná korektně s ostatními zaměstnanci HL i se zaměstnanci jiných organizací a institucí.
  • Zaměstnanec činí rozhodnutí a řeší záležitosti objektivně na základě jejich skutkové podstaty, přihlížeje pouze k právně relevantním skutečnostem, a bez zbytečných průtahů. Nejedná svévolně k újmě jakékoliv osoby, skupiny osob nebo orgánu či složky právnické osoby, ale naopak prosazuje práva a oprávněné zájmy občanů.

 

Článek 3
Střet zájmů

  • Zaměstnanec nepřipustí, aby došlo ke střetu jeho soukromého zájmu s jeho postavením jako zaměstnance ve veřejné správě. Soukromý zájem zahrnuje jakoukoliv výhodu pro něj, jeho rodinu, blízké a příbuzné osoby a právnické nebo fyzické osoby, se kterými měl nebo má obchodní nebo politické vztahy.
  • Zaměstnanec se vědomě neúčastní žádné činnosti, která se neslučuje s řádným výkonem jeho pracovních povinností nebo tento výkon omezuje.

Pokud si není zaměstnanec jist, zda jde o činnost slučitelnou s jeho podílem na výkonu správy a poskytovaných služeb HL, projedná záležitost se svým nadřízeným.

 

Článek 4
Politická nebo veřejná činnost

  • Zaměstnanec jedná při výkonu veřejné správy politicky nestranným způsobem.
  • Zaměstnanec nebude vykonávat takovou politickou nebo veřejnou činnost, která by mohla narušit důvěru občanů v jeho schopnost nestranně vykonávat své služební povinnosti.

 

Článek 5
Dary a jiné nabídky

  • Zaměstnanec nevyžaduje ani nepřijímá dary, úsluhy, laskavosti, ani žádná jiná zvýhodnění, která by mohla ovlivnit nebo zdánlivě ovlivnit rozhodování ve věci, narušit profesionální přístup k věci, nebo která by bylo možno považovat za odměnu za práci, která je jeho povinností.
  • Zaměstnanec nedovolí, aby se v souvislosti se svým zaměstnáním v HL dostal do postavení, ve kterém je zavázán oplatit prokázanou laskavost, nebo které jej činí přístupným nepatřičnému vlivu jiných osob.
  • Pokud je zaměstnanci v souvislosti s jeho zaměstnáním v HL nabídnuta jakákoli zjevná výhoda, odmítne ji a o nabídnuté výhodě informuje svého nadřízeného.
  • Zaměstnanec se v soukromém životě vyhýbá takovým činnostem, chování a jednání, které by mohlo snížit důvěru k HL v očích veřejnosti, nebo dokonce zavdat příčinu k vydírání zaměstnance v důsledku jeho jednání v rozporu s právními předpisy nebo etickými normami.

 

Článek 6
Zneužití úředního postavení

  • Zaměstnanec nevyužívá výhody vyplývající z jeho postavení, ani informace získané při výkonu zaměstnání v HL pro svůj soukromý zájem. Je jeho povinností vyhnout se konfliktům zájmů i předcházet takovým situacím, které mohou podezření z konfliktu zájmů vyvolat.
  • Zaměstnanec nenabízí ani neposkytuje žádnou výhodu jakýmkoliv způsobem spojenou s jeho postavením v HL, pokud to zákon neumožňuje.
  • Zaměstnanec neuvádí vědomě v omyl ani veřejnost ani ostatní zaměstnance.S informacemi získanými při výkonu zaměstnání v HL nakládá s potřebnou důvěrností a poskytuje jim příslušnou ochranu.
  • Přihlíží přitom náležitě k právu veřejnosti na přístup k informacím v rozsahu daném příslušnými zákony.


Článek 7
Oznámení nepřípustné činnosti

  • Zaměstnanec vynakládá veškeré úsilí, aby zajistil maximálně efektivní a ekonomické spravování a využívání finančních zdrojů, zařízení a služeb, které mu byly svěřeny.
  • V případě, že zjistí ztrátu nebo újmu na majetku ve státním vlastnictví, podvodné či korupční jednání, oznámí tuto skutečnost nadřízenému vedoucímu zaměstnanci, popřípadě příslušnému orgánu činnému v trestním řízení.
  • V případě, že je zaměstnanec požádán, aby jednal v rozporu s právní úpravou, nebo způsobem, který představuje možnost zneužití úřední moci, odmítne takové jednání a oznámí tuto skutečnost svému nadřízenému.

 

Tento Etický kodex je platný pro všechny zaměstnance HL a nabývá účinnosti od 1. 5. 2009.

V HL Luže - Košumberk dne 24. 4. 2009

MUDr. Václav Volejník, CSc., ředitel HL Volejník, v. r.